These are the winners of Amarcort Film Festival 11th edition.
Amarcort Section
Best Movie 2018
Wave by Benjamin Cleary
We selected this film for its originality how it presents the social behaviour against strangers in the today media driven world. As well we think that the actor shows in a sensitive way how social exclusion and isolation can have a huge impact on a human. This deepness which is presented in a humorous way wouldn't have been possible without this great directing work. We wish the director and the main actor a lot of success in the future work and we are hoping to see more of them both.
Mention
La giornata by Pippo Mezzapesa
For its originality and unique storytelling and cinematic expression of a woman’s voice that is not heard. A bold and refreshing point of view on invisible people, which resolutely leads us toward what our world needs most: compassion.
Mention
Tous les jours by Philippe Orreindy
This film shows in an impressive way how bullying can affect a human. This vicious circle of fear, anger, helplessness and degradation is shown in different levels in this film. Especially in the time of #metoo it is important to show the voice of the oppressed. The film shows this imbalance in power in a very energetic, forceful and focused way.
Mention
The screenwriter by François Paquay
For making a short film that goes through the black comedy genre through the thriller enhancing a poetic story. An excellent screenplay, taken from a novel, on the difficulty of a writer who tries at all costs to renew his inspiration to make his film and on how artistic creation affects our lives.
"Un Felliniano nel Mondo" Award
Peter Gonzales Falcón, actor in film "Roma" (F. Fellini, 1972).
Mention Fellini
Il mondiale in piazza by Vito Palmieri
Critics Jury Award
Magic Alps by Andrea Brusa, Marco Scotuzzi
Per avere saputo raccontare il dramma dell'emigrazione senza falsi sentimentalismi e soprattutto senza retorica, restituendo alle immagini il loro valore originario nel rivelare il rapporto intenso tra l'uomo e l'animale, in un'atmosfera di assoluto realismo che, all'improvviso, si trasforma trasportando, per un attimo, il pubblico in un mondo affine a quello della magia e della favola; un film che si avvale di un'ottima direzione degli attori e che va dritto al cuore dello spettatore, dimostrando, ancora una volta, la capacità del cinema di condensare, con straordinaria sensibilità, il dramma, contagiando il pubblico che resta il naturale destinatario.
Critics Jury Mention
Sparrow by Welby Ings
Con una capacità non comune di ambientare la storia in un mondo che le immagini sanno trasformare e che restano filtrate dagli occhi del bambino protagonista, il film racconta una storia di diversità e di disagio, rifugiandosi in una fantasia taumaturgica e salvifica. Un cinema visionario che traduce con grande efficacia l'universo infantile affidandosi alla forza poetica di immagini che trovano nell'impeccabile montaggio e nella sensibilità narrativa della fotografia la loro compiuta dignità.
Popular Jury Award
The screenwriter by François Paquay
Youth Jury Award
Centrifugado by Mireia Noguera
"il Pataca" Award to Best Performance
At cast of short movie The Widow by Brendan Young.
Premiere Film Award
Broken angel by Yichuan Hu
A.F.I.C. Award to Best Italian Short Movie
Beauty by Nicola Abbatangelo
Aldina Section
Best Short Movie of Category
Nuclear Shadows by Marek Leszczewsk
Perché racconta il dopobomba senza esplodere nel sensazionalismo degli effetti speciali, ma con una spettacolarità interiore che, grazie a una grande maturità registica, a un'ottima fotografia e a un'efficace ambientazione, crea una tensione emotiva e drammatica notevole e coinvolgente.
Mention
Fino alla fine by Giovanni Dota
Per l'originalità della sceneggiatura e per la capacità di essere ironico su un tema altamente drammatico, grazie anche a un finale realmente a sorpresa.
Mention
My Mother's Eyes by Jenny Wright
Per la sua animazione tradizionale dal tratto pulito, che attraversa la storia di una vita, mostrando le emozioni più profonde del rapporto tra madre e figlio.
Rex Section
Best Short Animation Movie
Tête d'Oliv... by Armelle Mercat
Excellent animation technique. Balance between original storytelling and tributes to old classical fables such as Rapunzel and the Beauty and the Beast. The sense of humour is understood internationally. Movement of the figures aesthetically seem to emulate brushstrokes. Good movement of the figures and appropriate rhythm and duration of the film.
Mention
Daisy Belle by William Wall
Excellent production design. The contrast of deep idealistic human sentiment, between two figures that are non-human. On a metaphorical level, one can compare the society which moves on emotionless represented by the robots soldiering on and the one robot who refuses to move on with his emotions of loss and grievance.
Gironzalon Section
Best Experimental Short Movie
In a Nutshell by Fabio Friedli
Mention
Finish by Saeed Naghavian
Gradisca Section
Audience Award
Beautiful Day by Ambroise Le Guay
Fulgor Section
Regione Emilia-Romagna Award
I hate pink! by Margherita Ferri
Per la delicatezza nell'approccio all'infanzia e alle tematiche di genere e per la narrazione immediata, incisiva e consapevole, vince il premio della giura Fulgor I HATE PINK (odio il rosa) di Margherita Ferri.
Mention
Crosstitch Road by Ivan Selva
Per aver raccontato una scalcinata storia di provincia in maniera efficace, tratteggiando personaggi ai confini della realtà che si muovono in un tempo e luogo sospesi, alla ricerca di una via di fuga dagli stereotipi sociali e dalle avversità della vita quotidiana.
Cantarel Section
Best Videoclip
On The Outside (Tulipomania) by Cheryl Gelover and Tom Murray
La giuria si è trovata allineata nel giudizio pur non confrontandosi. Quindi sono pochissimi i voti di scarto per la nomina del vincitore della sezione CANTAREL. Si può dire che ha vinto la tecnica di realizzazione che più si è staccata ed ha stimolato la ricerca delle tecniche inusuali. Vince ON THE OUTSIDE proposta da TULIPOMANIA. Notevole nota riguardo la tecnica utilizzata molto inerente anche con le sonorità proposte.
Mention
Read Between The Lines (Alaska Pollock) by Auke De Vries
Mention
The call (Dan San) by Simon Medard
Degni di nota "Read Between The lines" e "The Call", molto curati nella realizzazione, il compositing e l'alta definizione nelle animazioni.